15 August 2011

Kebaikan melabur melalui Agent/ Consultant

Assalamualaikum bakal-bakal pelabur dan pelabur,


Ada yang masih lagi ragu-ragu dalam membuat keputusan untuk melabur? Kenapa mesti ragu-ragu? Sedangkan ia memang terbukti ia amat berbaloi untuk pelaburan jangka masa panjang..


Kenapa kadang-kadang kita lihat ada orang yang melabur tetapi menanggung kerugian? Mesti ada sebab musabab jek bukan??


Contohnya, dalam pelaburan Unit Trust Public Mutual ini, kita mempunyai pelbagai pilihan dana.. Cuma kita yang membuat keputusan untuk memilih dana mana yang lebih bagus bukan?


Jadi, siapa yang sesuai untuk memilih dana tersebut? Orang yang paling sesuai adalah agent Public Bank.


Sebabnya :


 1) Mereka lebih mahir
 2) Mereka  mempunyai masa yang banyak untuk memantau setiap pelaburan pelangan-pelangan mereka.
3) Mereka terdiri daripada golongan-golongan yang serba boleh.




Contohnya, semalam saya berjumpa dengan seorang Pensyarah UTM Fakulti Pendidikan. Beliau merupakan salah seorang pensyarah saya satu ketika dahulu. Beliau pernah melabur, dan selama 3 tahun , beliau mengalami kerugian. 


Beliau telah meminta nasihat saya mengenai pelaburanya, dan saya mendapati Beliau telah menggunakan dana yang tidak menguntungkan ketika ini.


Jadi, saya memberikan nasihat supaya beliau cepat membuat pertukaran dana, Tetapi pelaburannya msih lgi bawah agent lama beliau.


Akhirnya beliau sangat gembira dengan pertukaran dana yang lebih menguntungkan. Tak sabar rasanya untuk melihat keuntungan yang bakal beliau perolehi kelak..


Moral of the story : Anda hendaklah memilih agent yang betul-betul serius dalam bidang ini. Bukannya agent yang semata-mata baik semasa permulaan peringkat pelaburan.


Kenapa perlu pilih saya?? Sebab yang penting, saya sentiasa follow up pelanggan saya. InsyaAllah.


Yang ingin membantu, 
Azlina ( 010- 7602848)

No comments: